POSIADAMY CERTYFIKAT SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W OPARCIU O WYMAGANIA NORMY EN ISO 9001:2015

R   W   K          Czcionka   A     +A     A++

Slider 4 DBFO Wola 1
Slider 8 DBFO Wola 5
Slider 6 DBFO Wola 3
Slider 10 DBFO Wola 7
Slider 9 DBFO Wola 6
Slider 11 DBFO Wola 8
Slider 7 DBFO Wola 4

SOS dla lepszego bezpieczeństwa w szkołach

2025-02-18 09:23

Bezpieczeństwo w placówkach oświatowych to jeden z priorytetów wolskiego samorządu. Dlatego w szkołach podstawowych uruchomiliśmy tzw. przyciski bezpieczeństwa SOS, a w placówkach oświatowych rozszerzamy dostępność urządzeń AED. Dzielnica przeznaczyła na te cele ponad 2,8 mln zł.

 

Bezpieczeństwo uczniów jest jednym z priorytetów nie tylko dla dyrektorów szkół, ale także dla samorządu. W związku z tym przeznaczyliśmy w ubiegłym roku prawie 2,6 mln zł na tzw. przyciski bezpieczeństwa. SOS to przycisk systemu alarmowego, który zwiększa bezpieczeństwo uczniów, ale daje też komfort pracy nauczycielom – mówi zastępca burmistrza Woli Grażyna Orzechowska-Mikulska.

Przyciski bezpieczeństwa są zamontowane w głównych punktach szkoły: salach lekcyjnych, gabinetach specjalistów czy świetlicy. W sytuacji zagrożenia, nauczyciel, pracownik szkoły lub – w niektórych przypadkach – sam uczeń, będzie mógł wcisnąć przycisk, który natychmiast powiadomi odpowiednie osoby w szkole: dyrektora czy pielęgniarkę. 

To szybka forma reakcji, która w razie potrzeby uruchomi odpowiednią pomoc. Wszyscy uczniowie będą wiedzieć, gdzie przyciski się znajdują oraz w jakiej sytuacji należy z nich skorzystać.

Montaż tego systemu w placówkach rozpoczął się w ostatnich tygodniach ubiegłego roku.Przyciski alarmowe znajdują się w salach lekcyjnych, gabinetach specjalistycznych, bibliotekach, świetlicach oraz salach gimnastycznych.  

I w razie sytuacji kryzysowej powiadamiają np. sekretariat, pokój nauczycielski, gabinet pielęgniarki o tym, że potrzebna jest pomoc i interwencja. W momencie sytuacji kryzysowej z reguły nauczyciele wysyłali dziecko z tzw. czerwoną karteczką do sekretariatu lub pokoju nauczycielskiego, teraz zastąpiliśmy to elektronicznym systemem powiadamiania – dodaje Burmistrz Orzechowska-Mikulska.

Mamy oczywiście nadzieję, że będzie używany jak najmniej. Jednak już zdążył potwierdzić swoją skuteczność: w jednej ze szkół zasłabł uczeń, nauczyciel po wciśnięciu przycisku mógł skupić się przede wszystkim na jak najlepszym udzieleniu pomocy dziecku. 

 

Jak przycisk SOS oceniany jest w szkołach?

Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły to priorytet. Inwestycja w przyciski bezpieczeństwa pozwala na szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych. W obecnym roku kalendarzowym przycisk został już wykorzystany przez nauczyciela do wezwania pomocy, co potwierdziło potrzebę takich rozwiązań. Realizacja tego programu nie tylko pozwala podnieść walory bezpieczeństwa na terenie szkoły, ale także wspiera aspekt wychowawczy oraz uczy wrażliwości na drugiego człowieka – mówi Michał Stępień, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 221 z Oddziałami Integracyjnymi.

W Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 317 od kilku lat działała procedura tzw. czerwonej kartki, wprowadzona przez zespół wychowawczy. Miała ona na celu umożliwienie wezwania wsparcia do klasy, w której pojawiły się niewłaściwe zachowania uczniów, stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa. Proces wymagał jednak aktywności co najmniej jednej osoby, której zadaniem było przekazanie informacji o wezwaniu pomocy do właściwych jednostek, co wydłużało czas reakcji. Zmiana sprawiła, że po naciśnięciu guzika alarmowego informacja o wyzwoleniu alarmu pojawia się na monitorach, znajdujących się w gabinecie pedagoga i sekretariacie. Odbiornik wskazuje konkretną pracownię, w której został użyty przycisk.
 

Nowy system pozwala na szybsze przekazywanie informacji, a także działa na niezależnym, koncesjonowanym paśmie nadawania, odpornym na zewnętrzne zakłócenia sieci Wi-Fi lub telefonii komórkowej – mówi Iwona Stelmaszczyk–Dyba wicedyrektor Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 317.

System przycisków alarmowych SOS służy jako narzędzie do przekazywania informacji o tym, że w danej sali, pracowni wydarzyła się sytuacja kryzysowa, która wymaga wezwania wsparcia. U nas przyciski znajdują się we wszystkich salach szkolnych, a monitory informujące o użyciu przycisku / odbiorniki znajdują się w gabinetach kierownictwa szkoły, psychologa, pedagoga oraz pielęgniarki. Działanie systemu polega na tym, że po wciśnięciu wybranego przycisku alarmowego w dowolnej sali, na odbiorniku osoby pojawi się informacja o wyzwoleniu alarmu. Odbiornik wskazuje konkretną pracownię, w której użyto przycisku. 

Przyciski alarmowe są używane wyłącznie, kiedy w klasie wydarzy się sytuacja kryzysowa zagrażająca bezpieczeństwu, zdrowiu czy życiu dziecka lub nauczyciela – mówi Paweł Prusik Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26.

Nie tylko przyciski SOS – coraz więcej także urządzeń AED

W wolskich szkołach rozszerzamy również dostępność urządzeń AED (automatyczne defibrylatory zewnętrzne), które w razie potrzeby będą mogły uratować życie w przypadku zatrzymania akcji serca. Są to urządzenia, które są proste w obsłudze i pozwalają na udzielnie podstawowej pomocy do momentu przybycia profesjonalnych służb medycznych. Teraz będą zamontowane we wszystkich wolskich szkołach.  

wróć

 Partnerzy 4Partnerzy 5Partnerzy 6 Partnerzy 7Partnerzy 8

Oświata na Woli w liczbach :

Budżet 526 069 904 zł | Etaty 3777 | Uczniowie 27108 | Placówki 69 | 1123 oddziały w tym 23 oddziały kursów kwalifikacyjnych | 6 projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej